Mommy Loves Health | Ateef Hatifa

Text Widget


Assalamua'laikum...

Welcome and thank you stopping by at Mommy Loves Health [MLH]. I'm a wife of loving husband Mohd Zakimi and a mom to adorable son baby Harizzaky. Here is the place for me to share my belief in healthy, beauty and inspirations to have a good lifestyle. I'm proud to announce I'm Shaklee Independent Distributor with ID:874861. Delivery throughout Malaysia and Cash On Delivery (COD) in Perlis.

Ahad, 9 Disember 2012

Happy Breasfeeding - 9 Makanan tambah susu ibu dari sumber semulajadi

9 Jenis makanan penambah susu ibu menyusu

(1) Daun Alfalfa


Meskipun dalam set penyusuan tu ada pil alfalfa, tapi tak salah kalo nak makan daun alfalfa. Tapi kat Malaysia ni saya biasa jumpa orang jual daun alfalfa untuk haiwan ternakan (alfalfa sangat bagus untuk binatang ternakan!). Kalau kat supermarket yang ada ‘alfalfa sprout’ atau yang jenis cambah tu.


(2) Halba @ Fenugreek




Halba atau juga dikenali sebagai fenugreek merupakan milk booster yang agak terkenal di kalangan ibu2 di negara kita. Halba biasanya digunakan dalam masakan. Ada juga halba dihasilkan dalam bentuk pil.

(3) Jintan



Jintan ni sama dengan halba di atas, biasanya digunakan dalam masakan. Jadi tak hairanlah kalau lepas makan kari, kilang susu rasa penuh saja 


(4) Kurma


Kurma membekalkan kalori segera, amat sesuai untuk ibu menyusu kerana ibu menyusu memerluka extra kalori.


(5) Susu



Khasiat susu tidak dapat dinafikan lagi. Ibu perlu minum susu untuk menghasilkan susu. Mungkin ideal kerana bukan sahaja memberi kebaikan kepada susu ibu, malah juga menjaga tubuh ibu dengan membekalkan protin, kalsium dan berbagai jenis vitamin dan galian perlu.


(6) Keju


Keju yang tinggi kandungan zat, sama seperti susu membekalkan protein, kalsium dan vitamin serta mineral perlu. Keju seperti juga susu dan produk tenusu lain, ia mudah diserap oleh tubuh. Jadi tak hairan kalau lepas makan keju, terasa ‘berat’ saja kilang susunya.


(7) Tempe


Tempe yang dibuat dari kacang soya adalah tinggi kandungan protein. Ia bukan saja membantu membanyakkan, malah memekatkan susu.


(8) Sayuran Hijau


Sayuran hijau seperti kucai, sawi, dan sebagainya membekalkan vitamin B perlu terutama asid folik yang penting dalam penyusuan susu ibu.


(9) Lobak Putih



Lobak putih mengandungi vitamin C melebihi buah-buahan, serta serat yang tinggi. Kedua-duanya membantu dalam penghasilan susu ibu, dan juga memperbaiki sistem imuniti tubuh ibu.

_____________________________________
Dan banyak lagi makanan yang boleh membantu dalam menambah susu ibu. Walau bagaimana pun, semua usaha harus disertai dengan ilmu pengetahun dalam bidang penyusuan.

AMALAN WAJIB

1. KERAP MENGEPAM – setiap hari sekiurang-kurangnya 2-3 jam sekali, terutama ketika bayi tiada bersama.
credit picture to VitaminKiosk

2. DOA

Doa membanyakkan susu ibu:
Marilah kite baca doa tambah susu ni bersama2. Semoga rezeki yg Allah beri itu berkat dan berpanjagan...



Maksudnya:


Dan (ingatlah) ketika Musa meminta air untuk kaumnya, lalu Kami berkata: Pukullah batu itu dengan tongkatmu! Lalu terpancarlah dua belas mata air daripadanya. Sesungguhnya tiap-tiap orang telah mengetahui tempat minum masing-masing: Makan dan minumlah dari rezeki Allah dan janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi seumpama mereka yang melakukan kerosakan.
Al-Baqarah: 60

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jika anda merasakan sukar untuk mendapatkan kesembilan-sembilan makanan semulajadi di atas, bolehlah mencuba makanan tambahan semulajadi daripda Shaklee.




* Lengkap dengan Protein (Natural Soy-ESP), 8 kumpulan vitamin B, Kalsium-Magnesium dengan Vitamin D (Ostematrix), Multivitamin dengan Zat Besi (Vitalea), 500mg Vitamin C serta Alfalfa (milk booster semulajadi yang digunakan sejak dahulu kala lagi) *


Ini lah set lengkap ibu menyusu yg saya ambil setiap hari utk memastikan baby Hariz sentiasa dapat khasiat yg mencukupi melalui susu yg dia minum... Sebarang pertanyaan dan pesanan bole contact terus saya di talian 019-7702729. Saya amat fleksibel dgan customer2 saya, nk tau fleksibel macam mane kena cntact saya dulu yea... 

Happy breastfeeding mommies  :)

credit



Unordered List

About

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com